Thuisstudie en IT

Het zijn voor ons allemaal bijzondere jaren. Zowel 2020 als 2021. Scholen waren vaker gesloten dan ons lief is. Je zag je collega’s op het werk steeds minder. Thuisstudie en thuiswerken werd de norm. Gelukkig beschikken wij over technologie om het voor onszelf makkelijker te maken. Vanuit huis online les volgen via Teams.  Of middels Zooms deelnemen aan het MT overleg. Thuisstudie en IT gaan hier hand in hand.  Maar hoe anders is het in minder ontwikkelde landen.

Thuis studeren in de Westerse Wereld

Uiteraard is het niet het meest ideale scenario. Jou kinderen volgen vanuit de keukentafel lessen. Ze hoeven hiervoor enkel de computer of laptop aan te zetten, aan te sluiten op het netwerk en in te loggen in de desbetreffende les. Via het beeld en geluid kan de les relatief goed worden gegeven.  Maar! Onze kinderen kunnen nog thuisstudie volgen. Wij beschikken over alle technologie om lessen op afstand optimaal uit te voeren. Thuisstudie en IT zijn onlosmakelijk verbonden. In vergelijking met ontwikkelingslanden hebben wij géén enkele reden om te klagen.

 

Thuisstudie en IT in ontwikkelingslanden

Wat veel mensen vergeten is dat ook ontwikkelingslanden zich moeten aanpassen aan de wereldwijde gezondheidssituatie. Net zoals bij ons kunnen kinderen ook daar niet meer naar school.  Echter is dit voor deze landen een veel groter probleem dan voor ons. Allereerst beschikken de kinderen vaak niet over computers en laptops. Laat staan dat er een stabiele internetverbinding is zodat ze vanuit huis een online lessen zouden kunnen volgen. De ontwikkelingsachterstanden in deze landen neemt op deze wijze razendsnel toe. Gelukkig hebben we Cordaid…

 

Wat doet Cordaid dan?

Cordaid introduceerde in 2001 als één van de eerste organisaties ter wereld RBF in het onderwijs. RBF staat voor result-based financing. Hiermee verbeteren we de onderwijsvoorzieningen voor de armste en meest kwetsbare kinderen ter wereld. Het belangrijkste van RBF is de rechtstreekse connectie tussen resultaat en financiering. Hierdoor kunnen we het onderwijs echt verbeteren. Immers de onderwijsinstellingen krijgen pas financiële steun, zodra er afgesproken doelen zijn behaald. Doelen als bijvoorbeeld meer beschikbare leraren of zorgen dat er meer kinderen naar school gaan. Een voorbeeld van zo’n succesvol project vinden we in Congo.

 

Recente berichten

Cookies

Deze website maakt gebruik van cookies voor functionaliteit, analyse en advertenties.